O CZYTANIU
Oczywiście, czytaliśmy mniej lub więcej. Różnie to bywało. Niewątpliwie, niektórym uczniom pomogłyśmy zdobyć tę świadomość, iż czytanie tworzy osobowość, pomaga zrozumieć dzisiejszy świat, że wykształcenie i ogólna kultura czytelnicza pobudza nasz krytycyzm wobec treści przekazywanych ze źródeł pozaksiążkowych, sprzyjając samodzielności w poszukiwaniu rzetelnych informacji. A przecież nam głównie o to chodzi. W ostatniej dekadzie, zdominowanej przez iPhone’y, smartfony i tablety, wydaje się, że nasz świat poznajemy przede wszystkim za pomocą technicznych i cyfrowych multimediów. Twierdzi się nawet, że nierzadko te urządzenia potrafimy traktować jako bliskie nam osoby albo nawet część nas samych, ba, mówi się, że „ludzie je pokochali” i o „pokoleniu pochylonej głowy”. A przecież są to tylko bezduszne mechanizmy! Jaką więc drogą podążać będziemy, jeśli mamy zbyt małą wiedzę, aby odróżnić dobro od zła - wymieszane i podawane nam w tzw. sieczce informacyjnej zalewającej nas zewsząd i porównywanej do rwącej rzeki? Taka umiejętność wyławiania rzeczy istotnych z tego potoku informacji, ich krytycznej oceny, selekcji i zdobywania nowej wiedzy jest dzisiaj cenniejsza niż kiedykolwiek. Być może odłożone na bok książki i czasopisma – te nieprzeczytane pozycje - kryją w sobie na tyle ważne informacje, pomysły czy też wskazówki, które nie tylko mogą ustrzec nas od życiowych błędów, ale również mogą dopomóc w znalezieniu tej prawdziwej drogi do kariery?
„Ksiądz Józef Tischner, cytując braci górali, twierdził, że są trzy rodzaje prawdy: świento prawda, tys prawda i gówno prawda. Niestety, mamy w obiegu całą masę staro-wiedzy, czyli „gówno-prawdy”, a wiele aktualnych informacji plasuje się w obszarze „tys prawda”, bo za chwilę przestaną być aktualne”.
„Cała prawda” wymaga więc od nas nieustannego zgłębiania wiedzy („wiedza jest potęgą”) i umiejętności zauważania rzeczy ważnych, ciągłego rozwoju naszej osobowości i kompetencji, a w społecznym wymiarze budowania relacji opartych na prawdzie i zaufaniu.
Dlatego raczej nie mamy wyboru, musimy być na bieżąco! I tu potrzebne jest oczytanie, tzw. dobra kultura czytelnicza, która jest warunkiem mądrego korzystania z Internetu.
W ostatnią „akcję schodową” O CZYTANIU zaangażowali się uczniowie kl. II A: Kamil Łabuz, Mateusz Melańczuk, Dawid Dwornik, Patrycja Zemankiewicz, Aleksander Lubas.
Dziękujemy
Maria Szymańska