jFontSize
A- A A+

W środę 4 XII podczas prezentacji podsumowującej pobyt we Włoszech zakończyliśmy 9. międzynarodową wymianę między II LO i Liceo Scientifico w kalabryjskim mieście Scalea. W wymianie wzięło udział 15 uczniów naszej szkoły: Mikołaj Bobrowicz, Ada Chwalińska, Grzegorz Kaczmarek, Michał Kalinowski, Krystian Kudela, Grażyna Marchewka, Artur Markowski, Nicole Ochocka, Agata Rączkowska, Aleksander Rzyhak, Angelika Śliwa, Dawid Uszyński, Natalia Walusiak, Aleksandra Wrzochol i Milena Zaborska. Grupą opiekowały się panie profesor Urszula Tokarska–Łokić i Elżbieta Badzioch–Zarzycka.

Pierwsza część wymiany odbyła się w marcu w Polsce, zaś pod koniec października pojechaliśmy z rewizytą do Włoch. Pobyt trwał aż 11 dni i był najdłuższy z dotychczasowych, toteż atrakcji było bardzo wiele. Przed południem chodziliśmy na lekcje, które we Włoszech trwają od 8 do 13 przez sześć dni w tygodniu. Braliśmy udział m.in. w zajęciach z języka włoskiego, hiszpańskiego, francuskiego, chemii, biologii i sztuki.

Na lekcji sztuki jedna z grup ustawiała tzw. żywe obrazy, wzorując się np. na rzeźbie  Michała Anioła Pieta lub obrazie Delacroix Wolność wiodąca lud na barykady.  Podobał nam się także pomysł ozdobienia ścian korytarzy namalowanymi przez uczniów kopiami znanych dzieł sztuki. Rozegraliśmy też mecz siatkówki, niestety przegrany przez polską drużynę.

Po południu zwiedzaliśmy okolice. Miasto Scalea najpierw podziwialiśmy ze szczytu średniowiecznej wieży, a później wędrując wąskimi uliczkami starówki. Było to nieco męczące, gdyż miasto położone jest na wzgórzu, toteż uliczki pełne są schodów, po których trzeba się wspinać. Stąd też pochodzi nazwa Scalea, co po włosku oznacza schody.

Byliśmy także w klasztorze św. Franciszka z Paoli, gdzie  zobaczyliśmy celę, w której zachował się odcisk stopy świętego, oraz przeszliśmy tzw. drogą cudów. W Diamante podziwialiśmy słynne murale, a w Maratei stojący na klifie wielki posąg Chrystusa Odkupiciela i stary port rybacki.

Przez cały czas pobytu sprzyjała nam pogoda, która popsuła się niestety podczas wycieczki do Reggio Calabria – stolicy prowincji. Mimo to mogliśmy zobaczyć widoczne z nadmorskiej promenady wybrzeże Sycylii oraz podziwiać miasto, które zniszczone po ostatnim trzęsieniu ziemi w 1903 r. pięknie odbudowano. Atrakcją było zwiedzanie katedry oraz muzeum brązu.

Jeden dzień przeznaczyliśmy na zwiedzanie parku narodowego i miasteczka Orsomarso, będącego bramą do parku. Tam też Włosi przygotowali piknik, ciekawe konkursy i zabawy, zakończone wspólnym śpiewaniem przy gitarze.

Kalabria słynie nie tylko z pięknego wybrzeża, ale też z uprawy papryki peperoncino i sadów cedrowych. Zwiedzając muzeum cedru, mogliśmy zobaczyć film o pracy na plantacji oraz  posmakować wyrobów z owoców cedru. Dowiedzieliśmy się także sporo o bogatej symbolice cedru w kulturze i religii żydowskiej.

Niedziela to tzw. family day organizowany przez rodziny, które nas goszczą. Każdy z nas spędził go nieco inaczej: w Neapolu, Pompejach, Materze lub na plaży, wykorzystując wyjątkowo ciepły dzień na opalanie, kąpiele w morzu czy pływanie łodzią.

Oczywiście, mieliśmy też nieraz okazję posmakować włoskiej kuchni np. podczas wspólnej kolacji w restauracji, w pizzerii i podczas pożegnalnego przyjęcia przygotowanego w szkole przez włoskich rodziców. Ostatniego dnia w szkole Włosi zorganizowali Polish Day na wzór Itlian Day w naszej szkole. Odbył się quiz wiedzy o Polsce i Włoszech, konkurs karaoke, pokaz tańca a na koniec pani dyrektor Laura Tancredi wręczyła upominki wszystkim uczestnikom wymiany.

Mamy nadzieję, że prezentacja, którą przedstawiliśmy uczniom pierwszych i drugich klas podczas spotkania w auli, zaciekawiła oglądających, przybliżyła ideę wymiany i zachęciła naszych kolegów do wzięcia udziału w następnej edycji.

01.jpg02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg06.jpg07.jpg08.jpg09.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg

01.jpg02.jpg03.png04.jpg05.jpg06.jpg07.jpg08.jpg09.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.png15.jpg16.jpg17.jpg18.jpg19.jpg20.jpg21.jpg22.jpg23.jpg24.jpg25.jpg26.jpg27.jpg28.jpg29.jpg30.jpg