jFontSize
A- A A+

,,Lekcja czytania”, akcja społeczna Fundacji Tygodnika Powszechnego, odbyła się w formie spotkania połączonego z dyskusją w II LO 3. marca.
Kiedy wiadomość o możliwości zgłoszenia szkoły do akcji i zorganizowania w szkole dyskusji z krytykiem literackim pojawiła się w ubiegłym roku, Maciej Krogel z klasy 3d natychmiast nawiązał kontakt z koordynatorem, Agnieszką Kościuszko. Dzięki nieustępliwości Macieja i zaangażowaniu obu stron, dyskusję udało się zorganizować właśnie w naszej szkole.

W spotkaniu wzięli udział uczniowie nie tylko z naszej szkoły – w bibliotece, gdzie odbyło się spotkanie, niemal zabrakło miejsca. Z młodzieżą miał spotkać się Grzegorz Jankowicz, jednak z powodu niedyspozycji zastąpił go Jerzy Franczak, m.in. wykładowca na wydziale polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, a także współpracownik ,,Tygodnika Powszechnego”. Prelegent wspólnie z uczestnikami spotkania zajął się analizą i interpretacją baśni braci Grimm ,,Czółenko, wrzeciono i igła”. Co w ogóle z baśnią można zrobić? Pierwsze rozwiązanie to lektura dosłowna, która pozwala w świecie fikcyjnym odnaleźć wstydliwe emocje, jakich nie można wypowiedzieć w świecie rzeczywistym. Drugim trybem lekturowym jest czytanie znaków odsyłających do treści ukrytych, szukanie symboliki. Żeby dotrzeć do dna, należy odkształcić poprzednie odkształcenie. Trzeci tryb to krytyczna lektura tekstu. - mówił Franczak. Podczas dyskusji omówiony został tytuł baśni, jej fabuła, a przede wszystkim sens i wieloznaczność poszczególnych sekwencji. W kolejnych etapach odkrywania warstw prowadzących do sedna opowieści, tekst przestawał być jedynie lekką opowiastką, ewoluował w splot natury i kultury wyrażający się w bardzo konwencjonalny sposób. Baśń okazała się być pełna paradoksów, schematycznych stereotypów, niedorzecznych kwestii. Dyskusja zakończyła się postawionym przez Franczaka pytaniem: Czy powinniśmy czytać tą bajkę codziennie dzieciom? Po wspólnej, jakże dogłębnej analizie tekstu, bajka nie jest już tak oczywista w rozumieniu, dlatego zdania były podzielone. Spotkanie otworzyło uczniom drogę do warstwowej analizy tekstu, co przyda się w przyszłości. Maciejowi gratulujemy znakomitej inicjatywy!
Lekcja Czytania w II LO została zorganizowana przy finansowym wsparciu pani prezes Anny Szywały, pani mecenas Anny Utzig, pana mecenasa Władysława Dudusia oraz pana mecenasa Andrzeja Gawrońskiego.

Tekst: Patrycja Strzyżewska

Zdjęcia: Katarzyna Pinkos i Patrycja Strzyżewska.

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg